Asuntoon muutto

Ohjeita uudelle asukkaalle

Olet saanut asunnon Juvan kunnan omistaman Lammen Asuntojen vuokratalosta. Toivotamme sinut ja perheesi lämpimästi tervetulleiksi asukkaaksemme. Seuraavassa muutamia muuttoon ja asumiseen liittyviä käytännön asioita:

Vuokrasopimus
Vuokrasopimus tehdään aina kirjallisesti. Sopimus tehdään kahtena kappaleena, yksi vuokranantajalle ja yksi vuokralaiselle. Lue vuokrasopimus liitteineen huolellisesti läpi ja säilytä se. Vuokrasopimuksessa on kerrottu vuokrasopimuksen ehdot ja vuokralaisen velvollisuudet.

Avaimet
Uuden kotisi avaimet saat isännöitsijäntoimistosta vuokrasopimuksen alkamispäivänä. Sovi avainten noudosta aina etukäteen isännöitsijän kanssa. Avaimia noudettaessa on vakuusmaksun oltava maksettuna. Avaimet luovutetaan vain vuokrasopimuksen allekirjoittaneille tai heidän valtuuttamilleen henkilöille (valtakirja).

Asunnon tarkastus
Asunnon kunto on tarkastettu edellisen asukkaan poismuuton jälkeen. Tarkastuksessa havaitut viat ja puutteet korjataan huoltoyhtiön toimesta. Kun muutat sisään asuntoon, tarkasta asunnon ja sen laitteiden kunto vielä huolellisesti ja ilmoita havaitsemistasi vioista suoraan huoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät täältä.

Sähkösopimus
Tee sähkösopimus valitsemasi sähköntoimittajan kanssa. Sopimus sähkön siirrosta  tehdään aina paikallisen sähköverkkoyhtiön kanssa, joka Juvan kunnan alueella on Suur-Savon Sähkö Oy. Sähkön myynnin osuuden sähkölaskustasi voit kilpailuttaa ja tehdä sopimuksen edullisimman tarjouksen antaneen sähkönyhtiön kanssa.

Suur-Savon Sähkö Oy:n asiakaspalvelun puhelinnumero on 0800 90110. Sähkösopimuksen voi tehdä myös internetin kautta osoitteessa www.sssoy.fi.

Muuttoilmoitus maistraatille ja postiin
Maistraatille muuttoilmoitus on tehtävä lakisääteisesti aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää ja viimeistään viikon kuluttua muutosta. Muuttoilmoituksen voit tehdä soittamalla valtakunnalliseen muuttoilmoituspuhelimeen 0200 71 000. Sen voi tehdä myös kirjallisesti postista saatavalla lomakkeella tai internetissä osoitteessa www.muuttoilmoitus.fi.

Vuokranmaksu
Vuokramaksulomake lähetetään uuteen asuntoosi muuttopäivän jälkeen. Vuokranmaksun eräpäivä on kuukauden 10. päivä. Käytä maksaessasi oikeaa viitettä kunkin kuukauden suorituksen kohdalla, niin maksusuorituksesi kohdistuvat automaattisesti oikein ja oikealle kuukaudelle. Huomaa, että viitenumero vaihtuu kuukausittain.

Vuokranmaksulomakkeet lähetetään kaikille asukkaille kaksi kertaa vuodessa, joulukuussa ja kesäkuussa.

Autopaikan ja saunavuoron varaus
Autopaikka ja saunavuoro varataan isännöitsijäntoimistosta. Autopaikkamaksu on 5 €/kk ja saunamaksu 9 €/kk. Maksut veloitetaan vuokranmaksun yhteydessä.

Asumistuen hakeminen
Asumistukilain mukaan voidaan ruokakunnalle myöntää tietyin edellytyksin asumistukea asumismenojen alentamiseksi. Lisätietoa asumisen tuista saat Kelan verkkosivuilta osoitteessa www.kela.fi tai Kelan paikallistoimistosta, joka löytyy Juvan kunnan yhteispalvelupisteestä, Juvantie 13, puh. 020 692 201. Toimisto on auki ma-ti klo 10-12 ja 13-15. Kelan verkkosivujen asiointipalvelun kautta voit tehdä asumistukihakemuksen sähköisesti.

Irtainvarastot
Jokaiseen huoneistoon kuuluu irtainvarasto, joka rivi- ja luhtitaloissa on yleensä kylmä varastotila asunnon yhteydessä tai erillisessä piharakennuksessa. Kerrostaloissa irtainvarastot sijaitsevat yhteisissä tiloissa talon kellarikerroksessa. Varastotilan numero on sama kuin asunnon numero. Asukkaat eivät saa vaihtaa varastoja keskenään. Myöskään tyhjillään olevia naapuriasuntojen varastotiloja ei saa ottaa omaan käyttöön. Asukkaan on itse hankittava lukko varaston oveen.

Irtaimistovarastoissa ei saa säilyttää palavia nesteitä tms. Siellä ei myöskään pidä säilyttää arvotavaraa. Tavarat on säilytettävä omassa varastokomerossa, niitä ei saa jättää kellarin käytäville tai talon yhteisiin tiloihin.

Talopesula ja kuivaushuone
Muutamissa kiinteistöissämme on talopesula ja useimmista kiinteistöistä löytyy kuivaushuone pyykinkuivatusta varten. Oman asuinkiinteistösi osalta tilanteen voit tarkistaa Vuokrattavat asunnot –sivulla esitetyistä kiinteistötiedoista. Pesulan käyttö on maksullista (koneissa on kolikkorahastimet). Pesulan koneissa ei saa pestä eikä kuivattaa mattoja, sillä märät matot ovat liian painavia ja koneet rikkoutuvat.

Muutostyöt ja korjaukset huoneistossa
Lammen Asuntojen huoneistoissa ei saa suorittaa mitään rakenteellisia muutoksia, pintamateriaalien vaihtoa tai rakenteita vaurioittavia asennuksia. Jos vuokralainen näin kuitenkin kielloista huolimatta tekee, on hän velvollinen korvaamaan vuokranantajalle kustannukset huoneiston ennalleen saattamisesta.

Vähäisiä korjauksia, kuten seinien maalauksia, voi kuitenkin suorittaa isännöitsijän luvalla. Ota yhteyttä isännöitsijään ennen kuin ryhdyt maalaustöihin. Huomaa, että ainoa hyväksytty väri on maalarinvalkoinen. Tapetointia ei hyväksytä. Emme myöskään salli asukkaan maalata huoneiston kattoja.

Oikea asuminen ja järjestyssäännöt
Miellyttävään asumiseen kuuluu, että oman asuntosi ohella talon yleiset tilat, kuten porrashuone, hissi, pesula ja kuivaushuoneet, sauna- ja varastotilat sekä piha-alue pidetään siistissä kunnossa.

Vuokrasopimuksen liitteenä saat Lammen Asuntojen hallituksen vahvistamat järjestyssäännöt, jotka on laadittu asukkaiden turvallisuuden ja yhteisen asumisviihtyvyyden varmistamiseksi. Lue ne huolella läpi ja perehdytä myös perheenjäsenesi niiden sisältöön.

Oikealla asumisella on myös taloudellinen puolensa. Aravalainoitetuissa kiinteistöissä kaikki säästöt koituvat omakustannusperiaatteella asukkaiden itsensä hyväksi. Siksi on tärkeää, että sekä huoneistoissa että yleisissä tiloissa noudatetaan hyviä asumistapoja ja annettuja ohjeita.

Vikailmoitukset huoltoyhtiöön
Ilmoita omassa asunnossasi tai kiinteistön muissa tiloissa havaitsemistasi vioista suoraan asuinkiinteistösi hoidosta ja huollosta vastaavaan huoltoyhtiöön. Huoltoyhtiön nimi ja puhelinnumero löytyvät kiinteistösi ilmoitustaululta tai täältä.  Vikailmoituksen voit tehdä myös sähköisesti täällä. Kiireellisissä tapauksissa (esim. äkilliset vesivuodot) ota aina yhteyttä puhelimitse päivystysnumeroon.

Kannattaa tarkkailla erityisesti vesihanojen ja wc-laitteiden kuntoa. Vuotava wc-laite lisää yllättävän paljon vedenkulutusta ja kasvattaa vesilaskuasi.

Mikäli epäilet asunnossasi kosteusongelmia, ota yhteyttä isännöitsijään. Hän tulee tarkastamaan tilanteen ja suorittamaan kosteusmittaukset.

Isännöitsijäntoimiston yhteystiedot 
Isännöitsijän yhteystiedot ja toimiston asiakaspalveluajat löytyvät täältä.